Nanna Riedel

Nanna Riedel
-

mandag den 7. oktober 2013

WHY DO BAD THINGS HAPPEN TO GOOD PEOPLE?


Er det karma? Gud der straffer os? Eller bare ren og skær tilfældighed? Jeg vil med det samme sige, at jeg ikke er den nye jesus - jeg ved ikke mere, end resten af verdens befolkning, men det er da en interessant tanke. 

Ideen om karma, er jeg ret vild med. What goes around, comes around. Men er der hold i det? Personligt er jeg skeptisk. Vi gør alle dumme ting, nogle selvfølgelig værre end andre, men vi ved, at der for eksempel er slemme forbrydere som seriemordere, der går på fri fod, og aldrig bliver fundet - hvor er karmaen i det? Selvfølgelig er det en ekstrem sammenligning, og hvad der sker i deres liv når de ikke dræber folk, kan jeg jo selvfølgelig ikke forudse eller vide, men helt generelt - hvorfor skal gode mennesker, der værdsætter livet og respekterer samfundet få dødelig kræft, når personer der tager livet fra uskyldige mennesker, leve livet rask og sund? Er det fair? Nej. For livet er ikke fair. Men hvem bestemmer, hvem der skal straffes?

 Jeg tror ikke på gud. Ideen om at der sidder en mand i himlen, der bestemmer over os, siger mig intet, men lad os nu lege med tanken; hvad er hans motiver så? Hvorfor skal dyre mishandlere og voldtægtsmænd få lov til at leve lykkeligt, når glade, uskyldige børn skal dø alt for ungt af forfærdelige grunde? Svaret får vi nok aldrig, og fred være med det, men tanken om at den store, almægtige gud bestemmer alt dette, giver mig kvalme. For hvis gud rent faktisk eksisterer, så er han da lidt af et svin (undskyld til jer religiøse derude.)

 Sidst men slet ikke mindst; er det bare tilfældighed det hele? Denne mulighed er helt sikkert mest realistisk og mulig for mig. Der er intet overnaturligt i det, tingene er bare som de er. Der er ingen dybere mening med, hvorfor nogle har mere ondt end andre, og nogle dør for tidligt - sådan er livet bare. Hvad vi gør, og hvordan vi behandler andre mennesker, har absolut intet at gøre med, hvad der sker for os. Tilfældighederne kan ramme os alle på lige fod, og så er det pisse ligegyldigt, hvad vi har gjort af gode ting i vores liv. Vi fortjener ikke de forfærdelige ting der sker for os, sådan er livet bare. Nogle rammes bare hårdere end andre, men det er ikke fordi vi har gjort gud sur, eller fordi karma straffer os for at have været et røvhul overfor kassedamen i Netto, det er bare sådan verden nu engang fungerer.

Hvad er din mening? Fortjener vi det vi får, eller er alt der sker for os bare en forfærdelig tilfældighed?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar