Nanna Riedel

Nanna Riedel
-

19.11.13

DEMOKRATIETS FESTDAG

I april i år fyldte jeg 18 år, hvilket betyder, at jeg idag kan stemme. Men betyder det at jeg skal? Som datter af 2 stolte socialdemokrater burde jeg være super indstillet på hvem og hvad jeg vil stemme på idag, men af en eller anden grund ligger det mig umådeligt fjernt. Forstå mig ret, jeg går ind for demokrati, og jeg synes at det er vigtigt at vi har det her i Danmark, men politik får bare ikke mit pis i kog. Mine forældre mener at det er en danskers pligt at stemme, og på nogle punkter vil jeg da give dem ret, for vi er virkelig heldige selv at kunne bestemme, hvem vi vil have til at bestemme, men hvad hvis man bare ikke har en mening? Hvad nu hvis det bare ikke er interessant? Skal man så også stemme, bare for at stemme? Jeg kan ikke understrege nok, at jeg nærmest intet ved om politik, og da slet ikke kommunal politik, men jeg synes lige netop dette, er en interessant debat. Der bliver gjort så uendeligt meget ud af, at vi skal suse ned til det nærmeste valgsted, og sætte vores krydser, men personligt ville jeg sætte kryds ved noget, jeg ikke engang ved hvad står for. Og er det noget jeg har lyst til? Så kan man jo selvfølgelig stemme blankt, men hvorfor så ikke bare blive væk? Min far hiver mig med ned for at stemme idag, og jeg vælger at bidrage med mine sedler, fordi jeg værdsætter demokratiet, ikke fordi jeg ved en skid om politik. Hvad er jeres holdning?

1 kommentar: