Nanna Riedel

Nanna Riedel
-

14.10.15

IT'S BEGINNING TO LOOK A LOT LIKE CHRISTMAS


Mange vil nok mene, at dette indlæg er en smule (hvis ikke meget) forhastet, men eftersom jeg den sidste uges tid har været i jule-stemning, nok påvirket af at juleslikket allerede er kommet på hylderne og at vejret er gråt med gråt på, hvilket giver mig lyst til varm kakao, brændeovn og tændte stearinlys, så følte jeg ligesom, at jeg blev nødt til at følge min mavefornemmelse og lave dette indlæg; nemlig mit første, og muligvis årets første, jule indlæg. Til dem af jer, der endnu ikke er overbeviste eller bare ikke specielt juleelskende, så kommer der her 10 grunde til, at julen og vinteren er den bedste årstid:

1. Man kan spise klejner, brunkager og pebernødder og andet bagværk dagligt uden at nogen kigger skævt til en. Julen er mavernes tid! Selv plejer jeg at holde en jule-kage-bage-dag sammen med min bror og far, og jeg ser allerede frem til dette års.

2. Når sneen daler, er der intet bedre end at putte sig ind i sin dyne sammen med en kop kaffe/kakao/te og se sin yndlings serie, eller endnu bedre; en julefilm. The Grinch, Home Alone filmene og Narnia (i min bog er det altså en julefilm, selvom jeg snildt kan se den året rundt) er favoritter hos mig.

3. Man får gaver, enten i form af pakkekalender, adventsgaver eller de aller bedste (og oftest største): julegaver. Dog vil jeg sige, at man med alderen også finder glæde ved at gøre andre glade, ved at give gaver istedet for kun at få. Who am I kidding, det er altid bedst at få...

4. Vinter vejret. Personligt har jeg intet imod vinter vejret, faktisk synes jeg at et vinterlandskab kan være noget af det smukkeste. Derfor er en gåtur i skoven på en bidende kold december dag anbefalelsesværdigt, dog er varmt tøj en god idé. 

5. Man ser sin familie mere end man normalt gør. Det gør jeg i hvert fald, og det er en stor grund til at december er en af mine yndlings måneder. Jeg kommer stort set hele familien rundt på den måned, og det nyder jeg virkelig.

6. København er aller dejligst i julen. Jeg elsker virkelig at gå ned ad strøget med min mor eller en veninde ved min side, samtidigt med at sneen falder omkring mig og at hundredvis af travle københavnere forsøger på at nå det de skal. Tivoli i december måned er helt klart også et besøg værd, både om dagen og om aftenen!

7. Julepynten overtager. Jeg har måske arvet en smule af min mor og mormors pyntegen, eftersom deres lejligheder og huse altid har været proppet med nisser, julemænd og adventskranse december måned igennem, og det er derfor noget jeg forbinder med hygge. Personligt downgrader jeg en smule fra det, men lidt julepynt skal der altså til.

8. Juleaften med alt hvad det indebærer. Som barn så jeg julefilm stort set fra jeg vågnede af til gæsterne kom, men de sidste par juleaftener er det dog kun Disneys Juleshow der slavisk er blevet set. Julemaden, gaverne, pakkeleg og bare stemningen der er i huset hele dagen er noget jeg især glæder mig til.

9. Når det kommer til beklædning i disse vinter måneder synes jeg både det er berigende og belastende på samme tid. Af og til savner vi vel alle sammen sommer, sol og bare ben, men alligevel giver de kolde dage os mulighed for at hoppe i de tykke sweatre, de lækre uldtørklæder og de lange frakker, og det er nu alligevel noget jeg elsker.

10. Julefrokoster. Igen: endnu mere god mad, søde mennesker og god stemning - what more could you want? Personligt ser jeg frem til min farmors da der altid er vanvittigt god mad der, men også min gamle folkeskole klasses da det giver mulighed for at catche op med nogle søde mennesker, man desværre ikke så ofte ser. 

Jeg håber jeg kunne hive nogle af jer med over to the dark side, i hvert fald har juleminder, lysten til at hive julepyntet frem og se en julefilm gravet sig frem hos mig. På trods af det vil jeg dog lige give det en måneds tid mere før jeg kaster mig ud i julen med åbne arme, men jeg er forberedt! Det håber jeg også at i blev her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar