Nanna Riedel

Nanna Riedel
-

29.1.16

I THINK TOO LITTLE - I THINK


På det seneste har jeg sovet dårligt. Jeg ligger og ruller rundt i mine lagener i en time eller to, på de aller værste nætter 3, og det der holder mig vågen, er mine tanker. Jeg har så sindssygt svært ved at slukke for dem, for når jeg ligger der, så er de det eneste jeg kan høre. 

Tankemylder kaldes det, og jeg lider i den grad af det. Hvad jeg skal nå, hvad jeg har oplevet, situationer jeg ville ønske, jeg havde håndteret anderledes, ting jeg er bekymret over og de nye forandringer, som snart vil fylde mit liv, er blandt de ting, der fylder mit hoved når mørket falder på. Jeg har nok altid haft det, men i perioder er det altså værre end andre.

Og det fik mig til at sætte spørgsmålet - hvorfor får jeg dette tankemylder? Det eneste svar, som jeg lige umiddelbart kunne komme på, var at det muligvis kunne skyldes, at jeg ikke er god nok til at tænke i hverdagen. Jeg sætter en slags autopilot på, på mange tidspunkter og ellers er jeg igang med samtale, træning, serier eller skriverier - og jo vist, der tænker man også, det gør man jo sådan set hele tiden, men måske får jeg ikke tænkt godt nok på de ting, som jeg i virkeligheden har brug for at bearbejde.

Det gør så, at når natten kommer og sengetiden rammer, så fylder alle disse tanker, som jeg ikke har haft tid, lyst eller overskud til at tænke på i løbet af dagen, helt ekstremt meget - så meget, at det forstyrrer min søvn. Måske har stress også noget med sagen at gøre, men ligemeget hvad, så synes jeg det er interessant at tænke over.

Måske skal jeg blive bedre til at slukke for musikken, sætte mig ned, reflektere og tænke om dagen. Tænke over de ting, som ellers står i kø når det først er mørkt og stille, for måske er det løsningen på et problem, som mange nok har oplevet og hadet. For det er jo vold irriterende, især hvis man skal tidligt op og være klar i hovedet; for det er altså bare sværere, når man er i minus på søvnkontoen. 

Har I oplevet tankemylder, og har i nogle gode tricks til at falde lettere i søvn?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar