Nanna Riedel

Nanna Riedel
-

7.2.17

SLIP ANGSTEN

I forrige uge kørte Kanal4 en programserie omhandlende diagnosen angst. Som jeg flere gange har nævnt, blev jeg ramt af sygdommen tilbage i juni, og har siden da haft en daglig kamp mod den. Angst er en underlig størrelse, og er lige så svær at forklare, som den er at forstå. I afsnittene møder man forskellige kendte mennesker, der alle har oplevet eller oplever angst, og jeg kan kun anbefale alle at se de 4 programmer det er blevet til; de kan ses gratis HER. 

I den sammenhæng tænkte jeg, at jeg ville give jer mine beskedne, men overordnede, råd. Jeg vil med det samme pointere, at jeg ikke ved alt om diagnosen, at jeg kun kan tale udfra mine egne erfaringer og at jeg stadig ikke er ude på den anden side. Alligevel håber jeg, at jeg kan hjælpe jer, der netop nu sidder med sygdommen, på den ene eller på den anden måde.

SNAK OM DET
Første punkt er simpelt og svært på samme tid; fortæl det til dine nærmeste. Det kan være forældre, søskende, venner eller andre fra familien, det vigtigste er, at det er personer du er tryg ved og stoler på. At gå med det alene gør kun angsten større, derfor anbefaler jeg alle med angst-symptomer at være åben og ærlig, både overfor menneskene omkring dig, men også overfor dig selv. 

SØG HJÆLP
Angst kan være meget invaliderende, og for nogle bliver livet simpelthen for hårdt og uoverskueligt. Det har det været for mig, og i den situation er det vigtigt, at man søger hjælp. Din personlige læge kan være første skridt, da de i hvert fald kan henvise til 10-13 psykologsamtaler samt til psykiatere. I nogle tilfælde er der brug for yderligere hjælp, og der er det vigtigt med et godt bagland, som kan hjælpe, støtte og kæmpe, da det virkelig kan være en hård kamp at stå med alene.

LÆR ANGSTEN AT KENDE
Der findes flere forskellige former for angst, og efter et besøg hos en psykiater eller psykolog, kan man oftest få en specificeret diagnose med hjem. Google kan være både fjende og ven, især med de skræmmende symptomer mange oplever, men at læse op og informere sig selv om hvad angst er, kan og betyder kan gøre en stor forskel. Få det afmystificeret og berolig dig selv med, at det kan blive bedre.

ACCEPTER SITUATIONEN
Jo mere man forsøger at flygte fra angsten, jo mere vil den fylde. Når du først er ramt, er der ingen let vej ud - det vil kræve hårdt arbejde og en del forståelse og accept af diagnosen og hvorfor den i første omgang er kommet. Det er individuelt hvor lang tid det tager, før tingene begynder at blive bedre, og i nogle tilfælde er man nødsaget til at leve med sin angst. Det er vigtigt at give sig selv tid, at være tålmodig og virkelig erkende, at tingene er som de er. 

Jeg vil runde af med sige, at der også er hjælp at hente online. Blandt andet www.angstforeningen.dk og www.psykiatrifonden.dk stiller sig til rådighed med information, behandlings muligheder, rådgivning og hjælp til pårørende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar